Storängstorget 20, Åkersberga - 072-85 78 588

Kurstillfällen
Regler för handledare
Beställ blanketter

Handledarutbildning/ Introduktions-utbildning för privat övningskörning.

Vi har förmodligen den bästa utbildningen i hela
Stor Stockholm.

Kurstillfällen:

Handledarutbildningen hos oss är helt unik i sitt slag, ni får en utmärkt uppdatering för alla er handledare och en riktigt bra start för er som skall ta körkort.

Utbildningen hos oss är mycket omtalad & omtyckt. Ni får en riktigt bra utbildning för hur ni skall övningsköra privat på bästa sätt.

Här nedan ser du vilka kurstillfällen ni kan anmäla er till. Självklart bjuder vi på kaffe, the macka, frukt  mm.

Både handledare och elev behöver gå denna kurs för att kunna övningsköra tillsammans.

Samtliga tillfällen är på Lördagar och pågår mellan 10.00-14.00.

"Vårerbjudande"

500:-/ person inkl. material och fika (så klart).
(Ord. pris 700:-)

Boka via formuläret längre ner på denna webbsida.

Betala samtidigt på Swish 123 103 07 58 eller BG 5573-3752.

När vi fått anmälan och er inbetalning så mailar vi en bekräftelse.

Beställ körkortstillstånd och handledartillstånd nedan

Regler för handledare

Vad krävs av en handledare?

Du som vill bli handledare vid privat övningskörning för B-körkort måste ha ett handledartillstånd. För att få ett sådant krävs följande:

•  Du ska ha fyllt 24 år.
  •  Du ska under de senaste tio åren ha haft körkort för fordonet i minst fem år. Du får inte ha mist körkortet under de senaste tre åren på grund av rattfylleri eller något annat grovt brott. Har körkortet varit återkallat under denna tid på grund av till exempel fortkörning får det inte ha varit återkallat sammanlagt mer än 3 månader.
  •  Ditt körkortet ska vara utfärdat i ett land inom EES (länderna inom EU samt Norge, Island och Liechtenstein).
  •  Du ska vara en van och skicklig förare av den aktuella fordonstypen.
  •  Från och med den 1 januari 2006 måste handledaren ha gått en obligatorisk introduktionskurs för privat övningskörning, enligt ett beslut som riksdagen fattat.

Observera - Du räknas ensam som ansvarig förare när ni övningskör!

Om utbildningen för privat övningskörning

Den som idag ansöker om handledartillstånd måste ha gått en introduktionskurs. www.transportstyrelsen.se

Kerstins Trafikskola AB är godkända av Trafikverket att utföra denna typ av utbildning. OBS! Även elev behöver gå kursen för att kunna övningsköra privat.

Även fast handledare och elev gått på introduktionsutbildning så måste man ansöka om handledartillstånd för varje elev man skall övningsköra med. Ansökan görs med mobilt bank id på:

För introduktionsutbildningen gäller bland annat följande:

•  Det finns en kursplan och en föreskrift som trafikskolan är skyldig att följa.
  •  Kursen ska vara minst 180 minuter lång, exklusive pauser. Den som anordnar kursen bestämmer om den består av ett eller flera kurstillfällen.
  •  Har du som handledare gått kursen tidigare så behöver du inte gå den en gång till. Nytt från 2010-09-01.Elev och handledare behöver då inte gå tillsammans. Har du en gång blivit handledare för en elev gäller den i 5 år.
  •  Du kan gå en kurs tillsammans med max fyra elever.
  •  Varje elev kan gå kursen tillsammans med max fyra handledare.
  •  Trafikskolan får inte ha fler än 30 deltagare vid varje kurs.
  •  Såväl du som din elev ska kunna legitimera er vid kursen.
  • Både elev och handledare behöver gå denna utbildning för att kunna övningsköra.

Vårerbjudande: 500:- per person.

Ord. pris 700:- per person.

Betalning görs i förskott, antingen direkt vid bokningstillfället vid trafikskolan eller via vårt BG 5573-3752. Det går också bra att Swisha till 123 103 07 58.

När vi erhållit full betalning får ni en bekräftelse via mail eller direkt på skolan. Kursen är av och ombokningsbar 48 timmar innan. Ange namn, personnummer på samtliga deltagare & datum för kursen.

Samtliga bilar på Kerstins Trafikskola har självklart alkolås.

Logga in på elevcentralen nedan.